Gør plads!

Det er advent igen. Advent er blevet mere og mere vigtig for mig, som jeg er blevet ældre. Der er noget ved sæsonen, der kalder på den kontemplative og eftertænksomme side af mig, som jeg øver mig i at give mere plads. 

Og advent handler netop om at stoppe op og gøre plads.

Til lyset. Til håbet. Til længslen. Til Jesus, som kommer. 
Der var ikke plads til ham dengang på herberget. Der er heller ikke altid plads til ham i mit liv.

Det er oppe i tiden med simplicity og decluttering. Vi smider ud af vores overflod og indser pludselig, at halvdelen af det, vi ejer, er overflødigt.

Mon det samme gælder vores hjerte og vores sind?

Jeg forsøger igen at rydde ud og rydde op, så der bliver plads. Væk med alle de unødige bekymringer, de negative tanker, timerne med Netflix, som mere er en form for eskapisme end underholdning. Væk med travlhed! Jeg behøver ikke have så travlt altid, men alligevel havner jeg dér igen og igen.

Jeg vil have plads til at stoppe op og være til stede. I mit eget liv. I stalden ved krybben. I livet hos de mennesker, jeg holder af og hos de mennesker, der har brug for en hånd. I de små detaljer, som hjælper mig til at huske på, hvem Gud er, og hvem jeg selv er.

Jeg vil blive bedre til at stå med døren på vid gab og sige til Jesus: “Her er plads. Bare kom ind.”




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Undskyld vi er her

Rod

Vær velkommen, Ventetid