Vintermørke og adventslys

Jeg vågner, mens der stadig kulsort udenfor, og jeg famler mig afsted mod hverdagens gøremål. Vintermørket er et vilkår for tilværelsen i disse dage. De fleste dage får lyset aldrig overtaget. Dansk vinter uden hverken en masse sne eller frost gør, at selv timerne midt på dagen sjældent bliver mere end grå. Solen hænger så lavt, at den ikke rigtigt når op i min lejlighed på første sal, og jeg har tændt lys det meste af døgnet. 

Det er der ikke noget nyt ved. Sådan er det hver vinter, og sådan kender vi det. Vi vænner os til mørket, tilrettelægger vores dage efter det og kompenserer med indendørs hygge, stearinlys og varme tæpper.

Så vidt så godt.

Måske vænner vi os også nogle gange til det mere abstrakte mørke her i livet. 
Jeg tænker på verdens mørke som fylder min nyheds-feed med flygtningekrise, IS, nød og elendighed. 
Jeg tænker på mørket i mine nære relationer og i alle de andre mennesker, jeg er i berøring med. 
Jeg tænker på mørket i mit eget hjerte og sind. 

Nogle gange er det svært at have håb for, at det overhovedet kan lysne. I bedste fald kan man håbe på, at det hele bliver lidt mere gråt end sort.

Advent handler om at turde håbe på lyset.

Vintermørket kommer ikke til at vare for evigt. Det er en naturregel, som ingen af os tvivler på, og inden vi aner, er vi alle forårskåde og solskinsmætte igen.

Advent handler om at vente i forhåbning. Ikke om en god juleaften, men om at lyset til sidst vil vinde over mørket. Hvis der er noget, verden har brug for, så er det lys. Det lys, som er kraftigt nok til at oplyse selv det sorteste sjælemørke eller den mest håbløse og blodigste konflikt.  Det lys, som kun Gud kan bringe. 

Det er det lys, jeg venter på i denne adventstid. Med længsel og utålmodighed.

"Det folk, der vandrer i mørket, skal se et stort lys, lyset skinner for dem, der bor i mørkets land.” (Esajas 9,2)
"Atter talte Jesus til dem og sagde: Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.” (Johannes-evangeliet 8,12)




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Undskyld vi er her

Rod

Vær velkommen, Ventetid